måndag 9 mars 2009

Mars = vår??


Hemma hos oss har vintern sedan länge släppt taget. Vi överraskas fortfarande av kalla nätter och frost men det är annat som tar mer plats.
Vårsolen som är så varm om man kan hitta en liten vrå där inte vinden når in, snödroppar, påskliljor som stuckit upp nosen och krokusar som bara väntar på den där dagen när solen skiner lite extra så dom orkar slå ut. Men jag väntar ännu på att våren ska slå klorna i oss för gott iår, så vi slipper den här tråkiga tiden mitt imellan vinter och vår.

På Lindesnäs har renoveringen dragit igång igen, det känns... i axlar, armar, rygg, lår. Ungefär alla möjliga och omöjliga ställen där man har en muskel som kan göra ont. Just nu är det lagården som har dragit den vinnande lotten. I väntan på väder för att fortsätta med fasaden beslutade vi oss för att röja ut och gjuta nytt golv på 100 kvm i lagården.
Vi har lärt oss att under hundra år hinner ett golv läggas om fyra gånger och man river inte upp det gamla,man gjuter bara över det. Puh...
Men nu är allt ute och det ska gjutas. Bilder kommer.

Ha det så bra allihopa!

4 kommentarer:

Inne o uteliv sa...

Tack snälla för din hälsning. Lite vår är just vad jag behöver så jag kikar in till dig då och då och får mig en dos.
Vad härligt det låter med snödroppar och krokus och en sol som värmer. Vi har ett par dm snö. Men på dagarna är det plusgrader nu så det börjar smälta.

Ha en bra vecka och lycka till med gjutningen.
Kram!

Lilla Blanka sa...

Hej Annika!

Ja, nu känns det verkligen att våren är här, men det är ju ändå som du säger risk att det blir frostnätter och "bakslag" ett tag till...

Låter spännande med så mycket gjutning! Min man arbetar ju med kakel och sånt och då och då gjuter han. Han pratar om "gjutar-frossa"...hihi nerver antar jag i samband med gjutning :)

Kram goa vän, hoppas vi ses fram i vår, tycker det är dags för lite Moheda snart ;)

Mia

Cin sa...

Ojoj, vilket jobb! Nu har ju inte vi något betonggolv som behöver gjutas om, men principen med lager på lager känner jag igen från vår egen renovering. Hur många lager tapet kan man sätta upp utan att behöva ta ner de gamla först? 8 kan jag meddela. Det tyckte iaf förra ägaren. Vi höll inte med och fick snällt börja riva. Kanske inte helt jämförbart med betonggolv som sagt, men iaf! :)
Jobba lugnt!
Kram Cin.

Elzie sa...

Jag trodde också att vintern gett vika, men tji fick jag! Här är minusgrader, nordanvindar och snön faller titt som tätt. Inget kul alls.
Ska bli kul att se er renovering sen.
Hoppas ni har en bra kväll.
Kram Elzie