fredag 14 december 2007

Kakelugnen

Vi har en kakelugn i det rum som kallas salongen. Tyvärr har man rivit skorsstenen på 60-talet så vi kan inte använda den. Jag brukar ställa in levande ljus i luckan för trivselns skull och om man kisar kan man nästan tro att det är en riktig brasa.

Det har varit mycket diskussioner om kakelugnen hurvida man ska ha den som prydnad eller renovera den fullt ut. Jag och sambon har varit rätt överens från början om att vi kommer att renovera den, det lär kosta men det kan det vara värt och kanske den inte är i så dåligt skick, vi har ju faktiskt inte kunnat testa. Så om planeringen klaffar så ska vi iallafall ha hittat skorstenen till sommaren och ha den uppmurad sommaren därpå och sen får man hålla alla tummarman har att kakelugnen bara har vilat i 50 år. Annars har vi ett jättejobb med att plocka ner den och mura upp igen.

Takhöjden i rummet är 2.80m så det är en rätt ståtlig ugn och mönstren på kanterna och i kransen är väldigt vackra. Jag får försöka ta en närbild på dom nån dag och visa er. Sätter in en liten förstoring av den andra bilden så länge.

Tydligen har det stått kakelugnar i varje rum, men som för det mesta är dom andra utrivna för längesen. Vi har dock planer på att sätta kakelugn/braskamin in minst två rum till på bottenvåningen och en på ovanvåningen. Det finns ingen härligare värme än den från en brasa.

Ha en underbar fredag!
Kram

4 kommentarer:

Lina sa...

Det kan jag verkligen skriva under på!!! Jag hade också ljus i vår gamle innan vi fick in den nye. När vi bygger till skall vi sätta in en liten till, eller en liten braskamin. Det är verkligen mysigt!! Skall du inte hänga en lite buxbonkrans på din ugn till jul??? Ett litet tips..... Kram Kram

Karin i Villa Grå sa...

Det är helt sjukt vad gamla hus misshandlades på 60- och 70-talet! Det är samma sak här, det har stått kaleugnar i i stort sett varje rum men nu finns bara två kvar och den ena är HELT dold bakom en gaken målning av en amatörkonstnär som bodde i huset en gång i tiden. Den färgen ska BORT.

Er kakelugn är hur som helst vacker så att det svider! Jag tycker att det är underbart att låta dem smycka huset även om de inte går att använda.

Ha en rikigt pysmysig fredagskväll!

Kram, Karin

cicci sa...

O ojoj den var vacker! Tycker absolut at ni ska göra iordning den det är så mysigt att höra knastret från en brasa!
Kram cicci

Karin i Villa Grå sa...

God morgon och tack för bidraget till sonens Simpsonville!

Hu - jag visste att öronen växer men hade inte tänkt så mycket på det förrän du skrev det magiska ordet "flyga"..! Jag kan se framför mig hur alla gamlingar liksom lättar från marken, nedtyngda enbart av sina stooora näsor..! *ryser*

Ha en underbar måndag!

Kram, Karin